Thursday, December 22, 2011

Makanan tengah hari untuk hari ini.

Nyam..nyamm..

Wednesday, December 21, 2011

Kilang rokok di Shah Alam

Adeh. tak tahan aku bila bau tembakau kuat sampai menyegat hidung aku.

Tuesday, December 20, 2011

Makan malam untuk hari ini

Mee Maggie pedas sampai meleleh air mata bersama kepingan daging Ramly dan 2 biji telur. Hahahah.

Strawberry dan Linda

Suka dia bila dapat strawberry. ;)

Monday, December 19, 2011

Trip ke Cemeron Highland bersama keluarga.

Trip bersama keluarga ke Cemeron Highland. Akan upload gambar lagi nanti. ;)

Wednesday, December 14, 2011

National Oilwell Varco, Singapura

Hampir seminggu aku bertapak di kilang ni. Kali pertama aku masuk kilang, ada banyak juga benda-benda dan mesin yang mengerunkan aku. Setiap orang yang masuk ke tapak plant diwajibkan memakai google, penutup mulut dan hidung, but keselamatan. Malas la nak taip email panjang-panjang. Ni antara gambar-gambarnya. ;)

Sarapan pagi di Terminal Roti Canai

Awal-awal pagi perkena roti canai di Terminal Roti Canai, Senai, Johor dulu beb. Rasanya tak la sesedap mana pun. Kuah rasa macam kena tambah air sahaja. Hahaha

Thursday, December 8, 2011

How to setup static ip in ubuntu

Assalammualaikum Mr.Yassin,

1) Backup first the file and Open interface file via vi editor

Sudo vi /etc/network/interfaces

2) Find and remove any dhcp entries

iface eth0 inet dhcp

3) Add following info (assuming the static ip is .22 and gw is .1)


iface eth0 inet static
address 192.168.1.22
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1


4) Save and exit vi
5) Restart network service

Sudo /etc/init.d/networking restart

6) Try ping own ip. If reply then ok la. Or..

7) To verify adapter eth1 ip config

Ifconfig eth1

Or ip config for all adapter

Ifconfig

Thanks


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Hotel Cotaage Rose, Kulai, Johor

Semalam aku tidur di hotel ni. Hotel murah ja syarikat aku bagi. Tapi tak kisah la daripada tidur merempat. Dengar cerita projek kali ini tidak menguntungkan. Kononya tersalah bagi harga dalam kontrak. Tak tau la ceq. Ni antara beberapa gambar yang di ambil sekitar hotel tersebut.

Wednesday, December 7, 2011

Projek deploy PC di Amero, Senai, Johor

Sejuk dan sakit kepala. Dua perkataan aku nak guna kali ini. Pertama aircon memang sejuk gila sampai menggigil dan kedua sakit kepala. Sakit kepala bukan sebab tension dengan kerja. Tapi dok dengar team mate lain berborak dalam bahasa cina. Ntah apa diorang bincang aku tak faham. Sudah la aku seorang ja melayu...

Hari ni hari pertama aku wat projek kat CSC ni. Kebanyakan kerja di projek CSC ni melibatkan komputer peribadi sahaja. Hari ini tak banyak kerja. Cuma klon OS ke setiap PC dan laptop sahaja.

Perjalanan aku ke Johor @ CSC

Walaweeeiii.. Hahaha. Semua cina dalam team aku ni. Dalam kereta ni semua cina. Serabut juga dengar depa ni sembang dalam bahasa cina. Maklum la tak faham. Pantang nampak amoi siul-siul mengorat. Wakakaka..


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, December 6, 2011

Outstation ke Senai,Johor

Alahai, malas betul la aku nak ke johor besok. Bukan sekajap. Tapi selama seminggu. Apa boleh buat. Kalau tak kerja nanti takdak duit. Tak boleh bayar loan lak. Hahahah.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Angkat dan susun kotak

Memang terbaek la kerja ni. Hari ni dh masuk hari ke 2 aku buat kerja ni. Aduh. Hahaha.

Pasar malam Sri Gombak

Semalam lepas balik dari tempat kerja, sempat juga aku singgah pasar malam kat taman sri gombak. Jadi inilah makanan menjadi juadah makan malam. Sesuai la dengan gaya orang bujang yang hidup bersendirian ini. ;)

Saturday, December 3, 2011

Di suatu hari waktu petang

Di suatu hari waktu petang :)

Repair kereta Kancil

Hari ini hantar kereta pergi repair kereta di bangkel Paten Jaya di selayang. Kena la RM60.

Makanan akhir bulan.

Makanan bila hujung bulan. Hehehe

Tuesday, November 29, 2011

Belanja makan KFC

Semalam makan ayam. Ayah belanja. ;)

Sunday, November 27, 2011

Servis motorku

Hari tu aku hantar service motor, cukup la dengan tukar minyak hitam jenis Shell dan penapis minyak.

Masaalah klach aku tak buat lagi, takdak duit lagi. :(

Kenduri Mizie & Yati

Hari ini aku jadi pengapit mizie aka lang.

Friday, November 25, 2011

Apa bakti aku kepada negara?

Jangan ditanya apa negara kita boleh buat kepada kita, tetapi tanya apa kita boleh buat kepada negara. Aku tak mampu mengankat senjata untuk mempertahankan negara, menubuhkan syarikat berjaya dan memberi banyak peluang perkerjaan atau menjulang nama negara di persada dunia. Sebagai sorang yang kedil (walaupun gemuk) jadilah dengan sedikit bakti yang mampu aku beri.

Tadi pagi aku sempat ke Pusat Darah Negara Malaysia. Buat derma darah. Kali terakhir aku derma bulan 3 tahun ni. Ni kali pertama aku derma di PDNM. Layanan terbaik dan mesra. Siap disediakan makanan dan percuma rantai kunci yang ada jenis darah. (Rantai kunci darah "O" dah habis, jadi dia bagi "B").

Ok, dah pukul 1, kena gi solat jumaat.. ;)