Skip to main content

Boleh dikatakan bahawa setiap orang yang mencapai kejayaan...

Boleh dikatakan bahawa setiap orang yang mencapai kejayaan pernah jatuh bukan sekali, malah beberapa kali, tetapi, mereka ini dapat bangun semula daripada kejatuhan. Mereka tidak mengalah. Setiap kali jatuh, setiap kali juga mereka bangun semula dan terus gigih bertatih untuk lebih mantap berjalan. Biarpun banyak kali jatuh, banyak kali juga mereka perlu bangun.


Kunci kejayaan mereka ialah bukan sedalam mana mereka jatuh, tapi sekuat mana kemampuan mereka melantun dan berdiri semula pada kedudukan lebih tinggi berbanding sebelumnya.

Allah sudah menyatakan dalam Al-Quran betapa nasib seseorang itu tidak akan berubah melainkan dia sendiri berusaha mengubahnya.

Comments

Popular posts from this blog

Minyak enjin jenis diesel untuk Yamaha 135LC.

Hari ni baru lepas tukar minyak enjin dan penapisnya. Buat sendiri ja kat rumah. Sebab minyak yang aku pakai ni takda jual kat kedai motor. Minyak pilihan kali ni adalah jenis minyak enjin diesel tahan lasak ( Heavy Duty Engine Oil ) jenama SHELL Rimula R4 dengan tiga kali perlindungan. Hihi.Minyak ni aku rasa bagi aku adalah terbaik dan murah. Rasa macam pakai minyak sentetik penuh ( full synthetic ) tapi dengan harga murah. Jenis ni cuma harganya RM 18. Kalau yang paling murah cuma RM13 seliter. Memang berbaloi baloi. Ada banyak jenama lagi dari pengeluar terkenal macam Petronas dan BHP.Sebenarnya minyak ni direka untuk enjin berkapasiti besar macam lori Scania, lori hantu dan teksi Toyota Crown enjin diesel tu...hahaha. Takda kesan sampingan ka? Sebenarnya minyak jenis ni dah lama mat-mat motor pakai kat motorsikal. Jarang sangat dengar ada masaalah. Aku pun baru ja pakai minyak enjin diesel ni...setakat ni Alhamdullilah... memang terbaik dan takda masaalah.Nasihat aku...kalau nak …

Perbezaan DVVT, VVT-i, VTEC dan i-DSI

The main change between Perodua Viva and it's predecessors (Perodua Kelisa and Perodua Kancil) would be their engines. Then it came the term of DVVT, and Perodua claiming their 1.3l DVVT saves fuel and provide power as same as normal 1.5l engines.

Let us get back to the basics, DVVT or it's full name Daihatsu Valve Variable Timing is based (copycat) on Daihatsu mother company Toyota engine, which is VVT-i (Variable Valve Timing - intelligence). We believe that DVVT is just VVT-i's engine brand name for Daihatsu cars.

DVVT and VVT-i is based by Yamaha's YPVS (Yamaha Power Valve System). Yamaha was bought over by Toyota for it's YPVS because Toyota afraid of losing to Mitsubishi's MIVEC and Honda's Vtec. Yamaha has been provinding Toyota and Daihatsu engines since.

DVVT and VVT-i engines are always put together to be compared with V-tec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System), i-DSI (intelligent Dual and Sequential Ignition) that is develop…

Bahagian 1 : Motor Sesuai Untuk Perjalanan Lebih Jauh.

Sebenarnya baru 2 tahun aku berkecimpung dalam dunia ride jejauh ni. Dari pengalaman, pengamatan dan sembang-sembang dengan rider lain. Aku dapat membuat sedikit rumusan dalam pemilihan motor untuk perjalanan jauh ni.

Saja aku nak cerita motor mampu milik ja untuk orang macam aku ni. Maklum la gaji kecik. Kalau gaji besar takda la masaalah sangat. Jadi takpayah nak cerita la. Heheh. Pada padangan aku, motor yang paling sesuai untuk ride jauh ialah motor jenis dari 4 lejang (4 stroke) seperti Yamaha 135LC, Suzuki Belang, Honda Dash, Modenas Ace, Yamaha 150fzi dan seangkatanya. Sebab utama kenapa motor 4 lejang?.

Sebab, motor 4 lejang lebih menjimatkan minyak berbanding motor jenis 2 lejang seperti Yamaha RXZ dan Kawasaki Kips RR. Kalau 2 lejang perlu minyak 2T sama dan tidak kepada 4 lejang. Kalau untuk perjalanan dalam Malaysia tak menjadi masaalah sebab minyak di Malaysia murah lagi. Kalau dibanding minyak di Thailand jauh lebih mahal. Sekali isi minyak di Thailand RM13-15 wooo..…