Durian Oh! Durian

/ Thursday, December 20, 2012 /

Ketagih dah lama dah, teringin tu toksah dok kata laa...lapaq tu
xpayah dok cita....memang dari pagi tak makan apa. Hahaha. Lepas ja
balik kerja. Terus aku singgah Bandar Baru Bangi beli 3 biji durian.
Hahahha. Selamat laa 2 biji setengah dalam perut aku...eheheh.
Alhamdullilahh..... ;)

-
Harith @ Nokia Phone

Latihan Memgendali Senjata

/ /
Latihan senjata 2 minggu lepas. Minggu ni ada lagi. Hehehe.


-
Harith @ Nokia Phone

Mencuci Jam Casio DW-5600MS

/ /

Wahhhhh!!!!!....... Penuh berdaki jam aku. Dah 3 tahun pakai menang
tak penah cuci. Hahaha. Sebenarnya memang puas hati pakai jam ni.
Memang tahan lasak. Penah sekali jatuh motor, bergerutu tali jam ni.
Tapi takdak la putus lak....Alhamdullilah.

Bateri pun dah 3 tahun tak tukar. Model ni jenis bateri bukan jenis
cas pakai solar. Bateri biasa ja pun. 3 tahun lebih ok laa......
Menariknya, setiap bahagian-bahagian jam ni ada jual berasingan.
-
Harith @ Nokia Phone

Encrypt Portable Hard Disk Budak Belemoih

/ Sunday, December 16, 2012 /
Sebagai langkah keselamatan, Jika portable hard disk aku hilang tu...dah hilang. Apa boleh buat. Tapi sekurang-kurangnya dalam kepala takdak la risau data-data, maklumat penting, gambar-gambar orang yang terjumpa boleh akses dan tengok. hehehehe. Tau-tau dah ada dalam internet... hahaha..

Dalam proses ni aku guna aplikasi sumber terbuka (open source) TrueCrypt. Aku boleh buat satu atau lebih ruang cakera maya encrypted dalam portable hard disk ni. Lepas tu mount je. Akan keluar macam kita cucuk partition baru. Senang ja... ;)

Cuma kena jaga-jaga dengan aplikasi password sniffers dan Evil Maid. Aplikasi boleh curi kata kunci untuk masuk ke cakera maya encrypted ni.

-
Harith

Jadikan Nokia Symbian Anda Sebagai GPS

/ Saturday, November 17, 2012 /



How to install Garmin XT in Nokia Smartphone (Symbian). dalam bahasa omputehnya

Di sini saya nak kongsikan sedikit cara macam mana nak jadikan telefon nokia anda kepada GPS kereta dengan tanpa perlu membeli GPS yang sebenarnya. Macam aku la. Tak mampu nak beli GPS. Nasib baik aku masih simpan telefon nokia lama aku. Jimat!!..heheh . Aku dah pasang Garmin ni dalam Nokia E5-00 dan Nokia E72 tanpa sebarang masaalah.

Sebelum itu, pastikan telefon ada bersesuaian untuk memasang Garmin XT ni. Antara model-model yang bersesuaian adalah:-
NOKIA C5 - X6 - N97 mini - N97 - N95 - N95 8GB - N85 - N81 - N82 - N78 - E52 - E72 - E71 - E66 - 6220c - 6210 - 5800 XM.
Tapi Ingat!!...Kalau kalau rosak ke, hilang gambar awek ka, apa ka..jangan salahkan aku sebab ikut langkah-langkah ni...hahahahah!! 100% tiada jaminan.

Layan Movie Skyfall

/ Saturday, November 3, 2012 /
Dapat tiket percuma 2 keping tadi petang, apa lagi. Cepat-cepat la aku call Linda ajak date. Hehehe. Memang terbaek la cerita ni. Dah la dapat masuk pawagam VIP woo..Dapat ayaq percuma juga. Apa-apa pun syookk...
-
Harith @ Mobile

Yamaha 135LC Hari Ini

/ Wednesday, October 24, 2012 /

Motor Yamaha 135LC aku yang semakin nazak. Minyak semakin kuat makan....adeh. Baru lepas tukar monoshock dgn set spoket baru...lepas ni ingat nak buat top overhaul la pulak. Rabak lagi poket aku.... Hehehe

-
Harith

Pindah Rumah Dari Gombak Ke Kajang

/ Saturday, October 13, 2012 /

Lambat update pasai operasi pindah rumah. Hehe. Minggu lepas aku buat operasi pindah rumah. Semua benda aku sumbat dalam cik alza.....nasib baik kereta besar. Heheheh. Penuh repuu...
-
Harith

SILAT KEDAH atau SILAT CHEKAK

/ Tuesday, October 9, 2012 /


Tidak-lah di-ketahui siapa kah yang mula2 sekali menchipta seni Silat Kedah ini. Hanya menurut apa yang di-riwayatkan oleh inche Yahaya Said – guru silat kita – bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan di-negeri ini kira-kira 100 tahun lalu.

Salah sa-orang Panglima Silat Chekak yang di-ketahui ia-lah Panglima Ismail dan kemudian Panglima Tok Rashid dari Sungai Daun sana. Peristiwa ini telah berlaku kira2 50 tahun yang lalu dan kubor Allahyarham itu maseh ada lagi sampai sekarang ini di-satu tempat di-Jajahan Krian itu.

Panglima Tok Rashid ini-lah yang telah mengajar Che Yahaya - guru silat kita itu – akan kepandaian silat ini. Konon kabar-nya tidak-lah ada sa-orang pun yang pernah belajar hingga tammat lengkap saperti yang telah dipelajari oleh Che Yahaya. 


Sekarang Che Yahaya telah menurunkan pula ilmu-nya kepada putra2 bumi asal-nya ia-itu putra2 kedah menerusi Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Bersempena peristiwa2 itu-lah maka Silat Chekak ini telah kita berikan nafas baru dan nama baharu ia-itu "SILAT KEDAH".


Dari kajian2 yang mendalam terhadap falsafah dan qaedah silat ini kita merasa yakin bahawa Silat Kedah telah lahir dan di-chipta sa-telah orang2 Melayu memelok Ugama Islam dan oleh orang2 yang sungguh alim dengan ilmu2 igama dan tahu chara2 silat melayu. 

Kalau hendak di-buktikan kata2 tadi dengan tulisan maka saya kira ini akan memenohi sabuah buku yang tebal. Memadailah sahaja dalam risalah yang kechil ini kalau saya katakan bahawa SILAT KEDAH di-chipta berjiwakan KALIMAH ALLAH dan gerak geri-nya berdasarkan ibadat yang paling besar erti-nya kapada umat islam ia-itu ibadat SEMBAHYANG.

Setiap orang yang hendak mempelajari silat ini akan di-minta menguchapkan perkataan, "SILAT AKU SILAT KALIMAH, AKU SILAT DALAM KALIMAH" dan Setiap pengertian kata2 itu akan di-tanam kedalam hati kechil-nya sa-hingga menjadi darah daging. Dan apabila mereka menyerang atau menangkis serangan musoh maka gerak geri orang sembahyang ada-lah di-gunakan. Ada yang seperti orang bertakbir, berdoa, roko', sujud dan lain2. Bahkan berdiri-nya pun saperti berdiri orang sembahyang, ia-itu berdiri betul dengan kaki yang tidak terlalu terbuka atau terlalu rapat dan tidak pula satu di-belakang satu saperti lain2 jenis silat Melayu atau silat bangsa2 lain. 


Silat Kedah tidak melangkah ka-kiri atau ka-kanan atau undor ka-belakang. Bahkan semuanya mara ka-hadapan, ia-nya tidak memerlukan gerak badan yang luar biasa atau di-luar kemampuan sa-orang manusia yang normal, saperti gaya akrebat atau gerak tunggang balek. Apa yang di-perlu-kan hanya-lah gerak biasa atau gerak semula jadi manusia. SILAT KEDAH ada-lah satu hasil seni dan bukan-nya sokan.

Didalam susunan pelajaran-nya ia mengkaji dan mempelajari kesimpulan atau keputusan dari beberapa jenis silat dan penyudah-nya pula bagaimana memotong serangan2 saperti itu dengan chara-nya sendiri. Sebab itu kalau orang melihat latehan silat ini maka mereka akan dapat melihat permulaan yang berbagai chara tetapi penyudah yang hampir serupa sahaja. 


Sekarang ini PENCHAK atau TARI di-dalam Seni Silat tidak digemari orang lagi. Silat2 Melayu kebanyakan yang ada sekarang ini sangat mementingkan PENCHAK dan TARI ini. Sebab itu bagi pemuda kita dan kaum2 terpelajar yang sudah terpesona dengan ketangkasan silat2 luar negeri itu, silat Melayu sudah tidak mendapat perhatian lagi. Ini-lah faktor yang penting sekali mengapa silat Melayu mundor.

SILAT KEDAH tidak mementingkan tari itu. Silat Kedah menchari jalan dekat dalam chara-nya bertindak. Karena kami yakin Silat Kedah ini kalau di-ketengahkan akan tetap menarek perhatian seluroh raayat kita dan mungkin ia-nya dapat diterima sebagai Silat Kebangsaan kita saperti kita menerima bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. 


Perjuangan menjadikan silat ini silat nasional bukan sahaja merupakan perjuangan SRI KEDAH, yang memang bertujuan menyalorkan Kebudayaan Melayu ka-dalam Kebudayaan Nasional bahkan seharus-nya merupakan satu perjuangan raayat yang chintakan seni budaya bangsa dalam usaha melawan pengaroh2 luar yang kami perchaya sangat tidak sesuai dengan keperibadian kita dan mutu-nya tak akan dapat setanding dengan pusaka asli kita itu. 

Sekian.

-
Harith

Rindu Nak Jelajah Jauh

/ Friday, September 21, 2012 /
Rindu nak ride motor jauh-jauh ni. Ada kawan-kawan pun banyak songel sangat. Gebang ja lebih Hahaha. Sabar ja la... Tengah tunggu geng MBC buat plan ja laa..
-
Harith@iPad2

Perbezaan DVVT, VVT-i, VTEC dan i-DSI

/ Monday, September 17, 2012 /
The main change between Perodua Viva and it's predecessors (Perodua Kelisa and Perodua Kancil) would be their engines. Then it came the term of DVVT, and Perodua claiming their 1.3l DVVT saves fuel and provide power as same as normal 1.5l engines.

Let us get back to the basics, DVVT or it's full name Daihatsu Valve Variable Timing is based (copycat) on Daihatsu mother company Toyota engine, which is VVT-i (Variable Valve Timing - intelligence). We believe that DVVT is just VVT-i's engine brand name for Daihatsu cars.

DVVT and VVT-i is based by Yamaha's YPVS (Yamaha Power Valve System). Yamaha was bought over by Toyota for it's YPVS because Toyota afraid of losing to Mitsubishi's MIVEC and Honda's Vtec. Yamaha has been provinding Toyota and Daihatsu engines since.

DVVT and VVT-i engines are always put together to be compared with V-tec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System), i-DSI (intelligent Dual and Sequential Ignition) that is developed by Honda earlier.

All of the Vs (DVVT, VVT-i, i-DSI, Vtec, CVCC, MIVEC, CVVT...) was meant to increase fuel efficiency which is to use less fuel and produce more power from the engine. The objective is the same, the only difference would be their methods.


DVVT and VVT-i
Normal engines is good in the low RPM. However, when the RPM reaches higher level, the amount of power produced per fuel is lesser. This is because the air from outside the engine couldn't get into the combustion space in a short period of time. That's what Yamaha sees, and they developed YPVS, VVT-i and DVVT.

DVVT and VVT-i valve works like a normal engine while in low RPM. However, as the RPM increases, the valve timer shifts the time of opening of the valve a little bit earlier. The higher the RPM goes, the earlier the valve opens.

By doing this, air would hav enough time to go into the ignition room, thus making the fuel burning in high RPM more efficient than conventional internal combustion engine.


Vtec
Vtec have the same idea with DVVT and VVT-i. It acts like a normal fossil combustion engine in low RPM, however when the user revs until certain limit (usuall 5000rpm). The valve timer would activate (this is what people usually calls Vtec change) and produce a noisy sound.

It sounds a little bit like a 2-stroke motorcycle engine revs high. You feel like the torque suddenly increases and you have more power to accelerate.

What actually happens is that the valve intake open longer than normal. Allowing more air to come into the combustion chamber. The more air in the chamber, the more efficient the fuel burns.


i-DSI
i-DSI is a new technology by Honda. Instead of changing the valve timing of an engine, Honda put two spark plugs on each piston. The reason is the same.. to burn the fossil more efficiently.

These spark plugs however have the main and secondary plugs. The main plugs usually sparks first, followed by the secondary plugs to burn the remaining gas in the chamber.

The interval between two sparks was calculated in such a way to its most efficient fossil burning. In the highest RPM level, those two spark plugs might sparks at the same time to produce the largest power from the engine.


Conclusion
DVVT, VVT-i, Vtec and i-DSI is a good way developed by Japanese car automaker (Toyota and Honda) to improve the burning of fossil gas. All of them have the same objective (increase efficiency) and they do achieve their goals.

For the best fuel efficiency, MyPerodua would say i-DSI would be the best choice. For power, Vtec is the best.. and DVVT and VVT-i is in between those two.

MyPerodua welcomes DVVT engines in Perodua Kelisa and Perodua Kancil replacements (Perodua Viva). We are waiting that Perodua would implement a 7-gear no gap gearbox (like Honda Jazz) in their future installments. Coz that surely would increase the fuel efficiency of a car.

Source: http://www.zerotohundred.com/newforums/car-talk/317427-anyone-know-alza-engine-3sz-ve-dvvt-or-vvt-i.html

Nasi Arab di Kampung Abu Bakar Baginda

/ Saturday, September 15, 2012 /

Tadi tengah hari sebelum sembayang jumaat. Khai ajak aku perkena nasi
arab buffet kat Kampung Abu Bakar Baginda. Sedap juga dapat perkena
nasi arab ni, Daging kambing memang lembut betul. Tak sempat nak ambil
gambar....punya la sedap dok melayan nasi ni. Murah ja...sekepala
RM10. Nak melantak banyak-banyak segan pulak. Masing-masing makan
sikit ja. Hehehe. Sikit-sikit pun 2 pinggan juga,

Lokasi kedai ni betul-betul sebelah Masjid Abu Bakar Baginda, Jalan Ayer Hitam.
-
Harith @ Nokia E71

Si Tayar Botak Kena Paku

/ /

Masa nak keluar makan tengah hari. Naik motor terasa berayun lain
macam ja. Periksa tayar...rupanya angin dah keluar sebab ada paku.
Nasib baik la ada bawa cacing palam tayar tubeless bocor. Hehehe.
Alhamdullilah. Siapa-siapa yang pakai tubeless, Elok sangat la beli
satu set alat cacing ni. Bukan mahal pun. Kat kedai Mr.DIY Bandar Sri
Permaisuri baru ja RM 3.50.

Psss!! Tayar botor teruk tuu...dah kena tukar. ;)
-
Harith @ Nokia E71

Operasi Modifikasi Motosikal

/ Monday, September 10, 2012 /

Ni la terjadi bila si nabil rempit katak buka motor dia. Hehehe,
Modenas Kriss masuk disk break depan. Mantop la lepas ni.

Lepas kerja-kerja operasi modifikasi. Akhirnya motor nabil siap.
Seperti gambar terakhir. Wakakaka....!!!.
-
Harith @ Nokia E71

Makan Petang Restoran RasaMas @ Kota Damansara

/ /

Lepak-lepak Kota Damansara. Saja nak makan nugget petang-petang ni, hehehe.

-
Harith @ Nokia E71

Kuasa Dan Peranan Raja-Raja Melayu Dalam Perlembagaan

/ Thursday, September 6, 2012 /
Lepak - lepak kat rumah sambil tak tahu nak buat apa, aku cuba habiskan masa sedikit untuk belajar berkenaan Kuasa Dan Peranan Raja-Raja Melayu Dalam Perlembagaan. Banyak - banyak perakara dalam perlembagaan ini, perkara - 41 dalam Perlembagaan Persekutuan yang betul - betul menarik perhatian aku. Patut la dikatakan Raja - Raja Melayu ni Payung Negara. Benteng terakhir kedaulatan negara.

Tak semua orang tahu pasal ni, sebab tak penah terjadi lagi sampai tahap terpaksa serah semua kuasa ke Agong terutama jadi darurat besar. Apa-apa pun kalau kita tengok dengan negara jiran kita Thailand. Raja Thai dah lebih kurang 18 kali menangani rampasan kuasa. Sebab tu perkara ni perlu kita ambil berat.

Setalah baca sedikit sebanyak ada aku boleh faham....aku dapat rumuskan sedikit jika runtuhnya sistem Insitusi Raja, maka runtuhlah Sistem Perlembagaan. Maka secara tidak langsung runtuh la keistimewaan orang melayu dan bumiputera, hak-hak bukan melayu, keistimewaan Agama Islam dan lain - lain. Maka jadilah Malaysia ni sebagai negara rupblik. Sedikit sebanyak aku mula faham peranan Raja - Raja Melayu di Malaysia ni. Memang unik dan tiada ada negara yang macam Malaysia ni. Bagi sesiapa yang menentang, protes, kritis atau menyoalkan apa fungsi raja melayu. Eloklah kaji dulu. Jangan main ikut membuta tuli. Terutamanya orang Melayu.

Dengan zaman teknologi sekarang ni, tak susah pun nak cari maklumat pasal ni. Google ja. Jangan jadi bodoh ikut telunjuk golongan-golongan yang pengkhianat negara. Jadilah cerdik wahai Melayu.

Mutiara kata dari seorang Guru  - " Besi  tak boleh potong kayu, tapi kayu boleh potong kayu". Bagi yang faham, fahamlah.

"Daulat Tuanku"

Berkelah di Bagan Lalang, Sepang

/ Sunday, September 2, 2012 /
Memang takdak kerja la. Lepas ambil hakim dari tempat kerja dia. Rasa
macam bosan lak nak melepak dalam bilik ja. Sudah la dari hari jumaat
sampai hari ni asyik melepak dalam bilik ja.

Nak dijadikan cerita. Lepas ja ambil hakim. Aku terus lajak berkemah
di Bagan Lalang. Bagan Lalang ni terletak di kawasan Sepang. Kira-kira
10 minit dari Pekan Sepang.Rasanya kawasan berkelah tepi pantai yang
paling dekat dengan Ibu Kota Kuala Lumpur. Sini ja lah. Perjalanan
mengambil masa dalam 1 jam 30 minit lebih kurang dari rumah aku di
Gombak.

Tempat ni memang banyak kemudahan. Boleh pasang kemah tepi kereta ja.
Kedai makan pun dekat. Selain tu kemudahan asas seperti tandas, surau,
kedai runcit, tapak pakir kereta dan lain-lain. Hehehe. Tak mencabar
langsung kan? Tapi untuk orang dah bekelurga dan ada anak kecil.
Sesuai la.

Hurrmm....rindu nak berkemah dalam hutan laaaa. Hehe. Eh? Dah azan
subuh?. Sedar tak sedar dah nak siang.....lepas subuh. Perkena teh
tarik syok juga. Hehehe. ;)
-
Harith @ Nokia E71

SOP dan QSO Radio Amatur Bahasa Melayu

/ Saturday, September 1, 2012 /



Sekadar ingin berkongsi. Berikut ada PDF Panduan SOP berbahasa melayu yang mesti baca sebelum menduduki peperiksaan radio amatur. Banyak info boleh diambil dari sini. Ada juga contoh soalan ujian radio amatur. Boleh cuba-cuba jawab juga. 

Kredit dan terima kasih kepada orang yang buat dokumen ni.



Operasi Buang Cat Rim Motor

/ /

Terasa lak bosan dengan warna rim sukan motor aku ni. Takdak kerja
punya hal. Habis rim sukan aku kena buang cat.

Boleh tahan susah juga. Terasa nak melecur jari dengan kaki aku bila
cecair peluntur ni terpercik kat kaki. Hahahha. Peluntur cat ni aku
beli kat kedai kayu. Harganya tin 1 liter RM17.

Lepas ni operasi cat rim lak. Aku tengah fikir apa warna yang sempoi
ni. Hehehehe.
-
Harith @ Nokia E71

Bersepah Motor

/ /
Bersepah depan Bank Rakyat Jalan Tangsi. Heheheh. Ni akibatnya ambik
selekoh time waktu jalan basah. Habis tangan dan kepala lutut
bersakat. Alhamdullilah cuma cedera ringan. Sakit kepala bahu ja yang
tak hilang lagi ni. Lain kali kena hati-hati. Tayar motor pun dah
botak dah tu. (:
-
Harith @ Nokia E71

Cubaan Kemas Kini Blog Dari Telefon Nokia

/ /
Sejak Blackberry 9300 aku hancus. Sebab jatuh motor waktu hujan tu.
Telefon ni la penganti aku untuk kemas kini blog ni. Heheh
-
Harith @ Nokia E71

Antaramuka Lama Google Blogger

/ /
Rasanya tak akhir bulan ni, Google akan tukar antaramuka Blogger kepada versi baru. Mesti aku rindu guna antaramuka lama ni. Jadi kenangan macam zaman aku buat blog guna Geocities. ;)

Daging Burger DIY

/ Tuesday, July 17, 2012 /

Ni gambar minggu lepas, takdak kerja nak buat untuk hiburan. Aku terlintas idea nak buat daging burger sendiri. Maklum la, dah bosan makan daging burger yang siap sedia kat pasar raya tu. Penuh dengan lemak. Hehehe.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Air Terjun Chilling

/ Saturday, July 14, 2012 /

Hari ini aku pergi riadah dalam hutan ke air terjun chilling. Hehehe. Dalam pukul 11 pagi. Kami berkumpul di Petronas Jalan Sungai Tua, Selayang. Sebelum gerak ke Kuala Kubu Baru. Perjalanan ni mengambil masa dalam 45minit. Kalau ikut skill pemanduan aku la. Hehehe

Yang ikut kali ini. Aku, sazili, hidayat dengan bini dia dan hakim.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Perkena Durian Di Sungai Tiang

/ Wednesday, July 11, 2012 /

Alhamdullilah, lepas balik ja dari makan kenduri kat Sungai Tiang tadi PakLang belakang rumah ajak pi singgah rumah mak dia. Pergghh. Lepas gian la aku perkena durian. Tak tau la berapa biji. Hehehe. Terbaik!!!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Farewell Pizza @ PayPal

/ Thursday, July 5, 2012 /

Pergh!! Tak sangka pulak ada orang yang nak hadiahkan pizza dengan kek kat aku. Ying Bei Bei nama orang tu. Amoi cina dari Shanghai. Hehe. Terima kasih banyak-banyak ya. Heheh

Rasanya sebab apa dia betul-betul nak hadiahkan aku pizza ni. Sebab aku layan dia dari dia mula sampai Kuala Lumpur kot. Hehehe. Tak kisah la. Janji ada orang layan juga. Walaupun orang lain buat tak tahu ja. Hahaha.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ujian Fizikal Bagi Jawatan Inspektor Polis

/ Monday, July 2, 2012 /


Alhamdullilah....aku dapat tawaran untuk menduduki ujian fizikal bagi jawatan inspektor polis dalam PDRM. Kena mula belajar kawad kaki la mulai hari ni. hehehhe ;)

Persiapan Hantaran Pertunangan

/ Sunday, July 1, 2012 /

Malam ni mak dan jiran aku sibuk siapkan hantaran. :)



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
 
Copyright © 2010 Budak Belemoih™, All rights reserved
Design by DZignine. Powered by Blogger