Skip to main content

Posts

Showing posts from 2012

Durian Oh! Durian

Ketagih dah lama dah, teringin tu toksah dok kata laa...lapaq tu
xpayah dok cita....memang dari pagi tak makan apa. Hahaha. Lepas ja
balik kerja. Terus aku singgah Bandar Baru Bangi beli 3 biji durian.
Hahahha. Selamat laa 2 biji setengah dalam perut aku...eheheh.
Alhamdullilahh..... ;)

-
Harith @ Nokia Phone

Latihan Memgendali Senjata

Latihan senjata 2 minggu lepas. Minggu ni ada lagi. Hehehe.


-
Harith @ Nokia Phone

Mencuci Jam Casio DW-5600MS

Wahhhhh!!!!!....... Penuh berdaki jam aku. Dah 3 tahun pakai menang
tak penah cuci. Hahaha. Sebenarnya memang puas hati pakai jam ni.
Memang tahan lasak. Penah sekali jatuh motor, bergerutu tali jam ni.
Tapi takdak la putus lak....Alhamdullilah.

Bateri pun dah 3 tahun tak tukar. Model ni jenis bateri bukan jenis
cas pakai solar. Bateri biasa ja pun. 3 tahun lebih ok laa......
Menariknya, setiap bahagian-bahagian jam ni ada jual berasingan.
-
Harith @ Nokia Phone

Encrypt Portable Hard Disk Budak Belemoih

Sebagai langkah keselamatan, Jika portable hard disk aku hilang tu...dah hilang. Apa boleh buat. Tapi sekurang-kurangnya dalam kepala takdak la risau data-data, maklumat penting, gambar-gambar orang yang terjumpa boleh akses dan tengok. hehehehe. Tau-tau dah ada dalam internet... hahaha..

Dalam proses ni aku guna aplikasi sumber terbuka (open source) TrueCrypt. Aku boleh buat satu atau lebih ruang cakera maya encrypted dalam portable hard disk ni. Lepas tu mount je. Akan keluar macam kita cucuk partition baru. Senang ja... ;)
Cuma kena jaga-jaga dengan aplikasi password sniffers dan Evil Maid. Aplikasi boleh curi kata kunci untuk masuk ke cakera maya encrypted ni.

- Harith

Jadikan Nokia Symbian Anda Sebagai GPS

How to install Garmin XT in Nokia Smartphone (Symbian). dalam bahasa omputehnya

Di sini saya nak kongsikan sedikit cara macam mana nak jadikan telefon nokia anda kepada GPS kereta dengan tanpa perlu membeli GPS yang sebenarnya. Macam aku la. Tak mampu nak beli GPS. Nasib baik aku masih simpan telefon nokia lama aku. Jimat!!..heheh . Aku dah pasang Garmin ni dalam Nokia E5-00 dan Nokia E72 tanpa sebarang masaalah.

Sebelum itu, pastikan telefon ada bersesuaian untuk memasang Garmin XT ni. Antara model-model yang bersesuaian adalah:-
NOKIA C5 - X6 - N97 mini - N97 - N95 - N95 8GB - N85 - N81 - N82 - N78 - E52 - E72 - E71 - E66 - 6220c - 6210 - 5800 XM. Tapi Ingat!!...Kalau kalau rosak ke, hilang gambar awek ka, apa ka..jangan salahkan aku sebab ikut langkah-langkah ni...hahahahah!! 100% tiada jaminan.

Layan Movie Skyfall

Dapat tiket percuma 2 keping tadi petang, apa lagi. Cepat-cepat la aku call Linda ajak date. Hehehe. Memang terbaek la cerita ni. Dah la dapat masuk pawagam VIP woo..Dapat ayaq percuma juga. Apa-apa pun syookk...
-
Harith @ Mobile

Yamaha 135LC Hari Ini

Motor Yamaha 135LC aku yang semakin nazak. Minyak semakin kuat makan....adeh. Baru lepas tukar monoshock dgn set spoket baru...lepas ni ingat nak buat top overhaul la pulak. Rabak lagi poket aku.... Hehehe

-
Harith

Kopi Kampung Dengan Roti Empat Segi

Jom perkena kopi kampung dulu... ;)

Pindah Rumah Dari Gombak Ke Kajang

Lambat update pasai operasi pindah rumah. Hehe. Minggu lepas aku buat operasi pindah rumah. Semua benda aku sumbat dalam cik alza.....nasib baik kereta besar. Heheheh. Penuh repuu...
-
Harith

SILAT KEDAH atau SILAT CHEKAK

Tidak-lah di-ketahui siapa kah yang mula2 sekali menchipta seni Silat Kedah ini. Hanya menurut apa yang di-riwayatkan oleh inche Yahaya Said – guru silat kita – bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan di-negeri ini kira-kira 100 tahun lalu.
Salah sa-orang Panglima Silat Chekak yang di-ketahui ia-lah Panglima Ismail dan kemudian Panglima Tok Rashid dari Sungai Daun sana. Peristiwa ini telah berlaku kira2 50 tahun yang lalu dan kubor Allahyarham itu maseh ada lagi sampai sekarang ini di-satu tempat di-Jajahan Krian itu.
Panglima Tok Rashid ini-lah yang telah mengajar Che Yahaya - guru silat kita itu – akan kepandaian silat ini. Konon kabar-nya tidak-lah ada sa-orang pun yang pernah belajar hingga tammat lengkap saperti yang telah dipelajari oleh Che Yahaya. 

Sekarang Che Yahaya telah menurunkan pula ilmu-nya kepada putra2 bumi asal-nya ia-itu putra2 kedah menerusi Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.
Bersempena pe…

Rindu Nak Jelajah Jauh

Rindu nak ride motor jauh-jauh ni. Ada kawan-kawan pun banyak songel sangat. Gebang ja lebih Hahaha. Sabar ja la... Tengah tunggu geng MBC buat plan ja laa..
-
Harith@iPad2

Perbezaan DVVT, VVT-i, VTEC dan i-DSI

The main change between Perodua Viva and it's predecessors (Perodua Kelisa and Perodua Kancil) would be their engines. Then it came the term of DVVT, and Perodua claiming their 1.3l DVVT saves fuel and provide power as same as normal 1.5l engines.

Let us get back to the basics, DVVT or it's full name Daihatsu Valve Variable Timing is based (copycat) on Daihatsu mother company Toyota engine, which is VVT-i (Variable Valve Timing - intelligence). We believe that DVVT is just VVT-i's engine brand name for Daihatsu cars.

DVVT and VVT-i is based by Yamaha's YPVS (Yamaha Power Valve System). Yamaha was bought over by Toyota for it's YPVS because Toyota afraid of losing to Mitsubishi's MIVEC and Honda's Vtec. Yamaha has been provinding Toyota and Daihatsu engines since.

DVVT and VVT-i engines are always put together to be compared with V-tec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System), i-DSI (intelligent Dual and Sequential Ignition) that is develop…

Nasi Arab di Kampung Abu Bakar Baginda

Tadi tengah hari sebelum sembayang jumaat. Khai ajak aku perkena nasi
arab buffet kat Kampung Abu Bakar Baginda. Sedap juga dapat perkena
nasi arab ni, Daging kambing memang lembut betul. Tak sempat nak ambil
gambar....punya la sedap dok melayan nasi ni. Murah ja...sekepala
RM10. Nak melantak banyak-banyak segan pulak. Masing-masing makan
sikit ja. Hehehe. Sikit-sikit pun 2 pinggan juga,

Lokasi kedai ni betul-betul sebelah Masjid Abu Bakar Baginda, Jalan Ayer Hitam.
-
Harith @ Nokia E71

Si Tayar Botak Kena Paku

Masa nak keluar makan tengah hari. Naik motor terasa berayun lain
macam ja. Periksa tayar...rupanya angin dah keluar sebab ada paku.
Nasib baik la ada bawa cacing palam tayar tubeless bocor. Hehehe.
Alhamdullilah. Siapa-siapa yang pakai tubeless, Elok sangat la beli
satu set alat cacing ni. Bukan mahal pun. Kat kedai Mr.DIY Bandar Sri
Permaisuri baru ja RM 3.50.

Psss!! Tayar botor teruk tuu...dah kena tukar. ;)
-
Harith @ Nokia E71

Operasi Modifikasi Motosikal

Ni la terjadi bila si nabil rempit katak buka motor dia. Hehehe,
Modenas Kriss masuk disk break depan. Mantop la lepas ni.

Lepas kerja-kerja operasi modifikasi. Akhirnya motor nabil siap.
Seperti gambar terakhir. Wakakaka....!!!.
-
Harith @ Nokia E71

Makan Petang Restoran RasaMas @ Kota Damansara

Lepak-lepak Kota Damansara. Saja nak makan nugget petang-petang ni, hehehe.

-
Harith @ Nokia E71

Kuasa Dan Peranan Raja-Raja Melayu Dalam Perlembagaan

Lepak - lepak kat rumah sambil tak tahu nak buat apa, aku cuba habiskan masa sedikit untuk belajar berkenaan Kuasa Dan Peranan Raja-Raja Melayu Dalam Perlembagaan. Banyak - banyak perakara dalam perlembagaan ini, perkara - 41 dalam Perlembagaan Persekutuan yang betul - betul menarik perhatian aku. Patut la dikatakan Raja - Raja Melayu ni Payung Negara. Benteng terakhir kedaulatan negara.

Tak semua orang tahu pasal ni, sebab tak penah terjadi lagi sampai tahap terpaksa serah semua kuasa ke Agong terutama jadi darurat besar. Apa-apa pun kalau kita tengok dengan negara jiran kita Thailand. Raja Thai dah lebih kurang 18 kali menangani rampasan kuasa. Sebab tu perkara ni perlu kita ambil berat.

Setalah baca sedikit sebanyak ada aku boleh faham....aku dapat rumuskan sedikit jika runtuhnya sistem Insitusi Raja, maka runtuhlah Sistem Perlembagaan. Maka secara tidak langsung runtuh la keistimewaan orang melayu dan bumiputera, hak-hak bukan melayu, keistimewaan Agama Islam dan lain - lain. Maka j…

Berkelah di Bagan Lalang, Sepang

Memang takdak kerja la. Lepas ambil hakim dari tempat kerja dia. Rasa
macam bosan lak nak melepak dalam bilik ja. Sudah la dari hari jumaat
sampai hari ni asyik melepak dalam bilik ja.

Nak dijadikan cerita. Lepas ja ambil hakim. Aku terus lajak berkemah
di Bagan Lalang. Bagan Lalang ni terletak di kawasan Sepang. Kira-kira
10 minit dari Pekan Sepang.Rasanya kawasan berkelah tepi pantai yang
paling dekat dengan Ibu Kota Kuala Lumpur. Sini ja lah. Perjalanan
mengambil masa dalam 1 jam 30 minit lebih kurang dari rumah aku di
Gombak.

Tempat ni memang banyak kemudahan. Boleh pasang kemah tepi kereta ja.
Kedai makan pun dekat. Selain tu kemudahan asas seperti tandas, surau,
kedai runcit, tapak pakir kereta dan lain-lain. Hehehe. Tak mencabar
langsung kan? Tapi untuk orang dah bekelurga dan ada anak kecil.
Sesuai la.

Hurrmm....rindu nak berkemah dalam hutan laaaa. Hehe. Eh? Dah azan
subuh?. Sedar tak sedar dah nak siang.....lepas subuh. Perkena teh
tarik syok juga. Hehehe. ;…

SOP dan QSO Radio Amatur Bahasa Melayu

Sekadar ingin berkongsi. Berikut ada PDF Panduan SOP berbahasa melayu yang mesti baca sebelum menduduki peperiksaan radio amatur. Banyak info boleh diambil dari sini. Ada juga contoh soalan ujian radio amatur. Boleh cuba-cuba jawab juga. 

Kredit dan terima kasih kepada orang yang buat dokumen ni.


SOP Bahasa Melayu
Contoh Soalan Ujian Radio Amatur 

Operasi Buang Cat Rim Motor

Terasa lak bosan dengan warna rim sukan motor aku ni. Takdak kerja
punya hal. Habis rim sukan aku kena buang cat.

Boleh tahan susah juga. Terasa nak melecur jari dengan kaki aku bila
cecair peluntur ni terpercik kat kaki. Hahahha. Peluntur cat ni aku
beli kat kedai kayu. Harganya tin 1 liter RM17.

Lepas ni operasi cat rim lak. Aku tengah fikir apa warna yang sempoi
ni. Hehehehe.
-
Harith @ Nokia E71

Bersepah Motor

Bersepah depan Bank Rakyat Jalan Tangsi. Heheheh. Ni akibatnya ambik
selekoh time waktu jalan basah. Habis tangan dan kepala lutut
bersakat. Alhamdullilah cuma cedera ringan. Sakit kepala bahu ja yang
tak hilang lagi ni. Lain kali kena hati-hati. Tayar motor pun dah
botak dah tu. (:
-
Harith @ Nokia E71

Antaramuka Lama Google Blogger

Rasanya tak akhir bulan ni, Google akan tukar antaramuka Blogger kepada versi baru. Mesti aku rindu guna antaramuka lama ni. Jadi kenangan macam zaman aku buat blog guna Geocities. ;)

Daging Burger DIY

Ni gambar minggu lepas, takdak kerja nak buat untuk hiburan. Aku terlintas idea nak buat daging burger sendiri. Maklum la, dah bosan makan daging burger yang siap sedia kat pasar raya tu. Penuh dengan lemak. Hehehe.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Air Terjun Chilling

Hari ini aku pergi riadah dalam hutan ke air terjun chilling. Hehehe. Dalam pukul 11 pagi. Kami berkumpul di Petronas Jalan Sungai Tua, Selayang. Sebelum gerak ke Kuala Kubu Baru. Perjalanan ni mengambil masa dalam 45minit. Kalau ikut skill pemanduan aku la. Hehehe

Yang ikut kali ini. Aku, sazili, hidayat dengan bini dia dan hakim.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Perkena Durian Di Sungai Tiang

Alhamdullilah, lepas balik ja dari makan kenduri kat Sungai Tiang tadi PakLang belakang rumah ajak pi singgah rumah mak dia. Pergghh. Lepas gian la aku perkena durian. Tak tau la berapa biji. Hehehe. Terbaik!!!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Farewell Pizza @ PayPal

Pergh!! Tak sangka pulak ada orang yang nak hadiahkan pizza dengan kek kat aku. Ying Bei Bei nama orang tu. Amoi cina dari Shanghai. Hehe. Terima kasih banyak-banyak ya. Heheh

Rasanya sebab apa dia betul-betul nak hadiahkan aku pizza ni. Sebab aku layan dia dari dia mula sampai Kuala Lumpur kot. Hehehe. Tak kisah la. Janji ada orang layan juga. Walaupun orang lain buat tak tahu ja. Hahaha.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ujian Fizikal Bagi Jawatan Inspektor Polis

Alhamdullilah....aku dapat tawaran untuk menduduki ujian fizikal bagi jawatan inspektor polis dalam PDRM. Kena mula belajar kawad kaki la mulai hari ni. hehehhe ;)

Persiapan Hantaran Pertunangan

Malam ni mak dan jiran aku sibuk siapkan hantaran. :)



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.