DIY Pengecas Telefon Di Yamaha 135LC Ku.

/ Sunday, April 29, 2012 /


Dah lama aku nak buat projek ni. Lepas ja bangun pagi tadi. Bosan yang amat melanda diri. Aku saja-saja la nak jejalan ke pasar lambak di Amcorp Mall, Petaling Jaya. Balik ja dari situ, alang-alang dah keluar. Aku terus ke Jalan Pasar, Kuala Lumpur. Lembah syurga bagi pengemar barangan elektronik dan elektrik. Apa lagi, setiap kedai aku masuk nak cari barang-barang nak buat projek pengecas telefon di motor aku. Maklum la, penunggan motosikal tegar. Hahahah. Berikut barang dan harga yang aku dapat. Tak tahu la murah atau mahal.

Pengecas plug rokok = RM7
Fius dan bekas fius = RM2
Wayar 2 x 2 Meter = RM4
Jumlah. = RM12

Balik ja rumah. Kerja-kerja dimulakan. Projek ni tak rumit sangat pun. Mudah ja. Sambungan wayar merah (+ve) terus di tarik dari punca (+ve) positif bateri, makala wayar hijau ( saja ambil hijau..hahah) di tarik dari punca (-ve) negatif bateri. Tak pun boleh ja sambung ke badan motor punca wayar hijau tu (-ve). Lepas tu pandai-pandai la selit wayar-wayar tu dalam celah-celah coverset. Pada mulanya aku nak pasang soket pengeas tu sebelah kunci dalam bakul. Di sebabkan peralatan nak tebuk lubang tak ada. Aku pasang didalam kotak GIVI. Jadi lubang kena tebuk sikit. Sikit ja...tak banyak. Memang air takkan masuknya lah. Salah satu sebab aku pilih nak letak dalam kotak GIVI ni adalah sebab keselamatan. Kalau letak dalam bakul depan, kan tak pasai-pasai kena ragut lak telefon aku...hehehe

Dan jangan lupa, komponen keselamatan paling penting, iaitu fius. Dalam projek ni, aku guna fius 15 amp. Orang kata guna 25 amp. Tapi untuk keselamatan aku saja guna 15 amp punya. Kalau asyik putus ja, baru tukar yang lebih tinggi. Kena hati-hati, sebab bateri 12V tu kadang-kadang akan naik Volt nya kepada 13V ~ 14V ketika engin tengah hidup. (Ada kawan uji guna volt meter di Yamaha 135LC beliau) Kira tak stabil la. Macam kereta juga, sebab tu ada orang pasang volt stabilizer. Dengan adanya fuis ni InsyaAllah tak akan merosakkan peralatan elektronik aku. Untuk penambahan, kalau guna traveler chager USB yang original, selalunya dalam tu ada fuis juga. Jadi dwi-keselamatan la...hehehe

Kalau ada masa lagi...aku nak buat lagi satu bahagian depan tepi kunci lak...untuk pengecas GPS dan naik taraf sikit buat suis. Kalau takdak suis bahaya juga. Kan litar pintas...hancus!! Akhir sekali....nampak tak berapa kemas...tapi aku akan perkemaskanya kalau ada masa.....

Sekian..

Wassalam. ;)


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

7 comments:

Anonymous on: Monday, November 26, 2012 at 8:58:00 PM GMT+8 said...

thanks bro..aku pon nga cari cara nk wt cas fon ni..akhirnya jupe gak..

{ Budak Belemoih } on: Sunday, December 2, 2012 at 1:42:00 PM GMT+8 said...

tak jadi masaalah. Kalau nak letak pencucuh di depan, elok sangat la pasang switch. kan orang datang leh charge hanset free je lak....lepas tu kalau boleh cari charger rokok jenis ada penutup waterproof. Ada orang panggil submerge cigarette socket.

{ amir } on: Friday, April 25, 2014 at 9:18:00 AM GMT+8 said...

salam bro...nk tny cas tu xde masalah ke pada telefon?..

{ محمد هاريت } on: Friday, April 25, 2014 at 9:30:00 AM GMT+8 said...

Wasalam bro...xdak masaalah so far. Sebab adaptor carger tu ada fius jgk. Aku dh pakai sampai sekarang..pastikan adaptor yg ori la bro. Sbb ori pasti ada fius. Tapi hati2 wat wayar tu...balut kemas2...

{ محمد هاريت } on: Friday, April 25, 2014 at 9:32:00 AM GMT+8 said...

Untuk pengetahuan bro...sya banyak pakai powerbank skrg...stop bermalam baru charge. Tp xrugi kalau ada. Leh charge gps.

{ man } on: Tuesday, March 8, 2016 at 6:46:00 PM GMT+8 said...

asalamualaikum,, bro apakah litar yg diguna pakai untuk projek ini

{ محمد هاريت } on: Wednesday, March 9, 2016 at 10:32:00 AM GMT+8 said...

waalaikummusalam...dari bateri ke socket rokok tu direct ja..pastikan -/+ dia betul....elektronik kat kepala soket usb charger kereta tu ja...

kalau bro pakai motor injection...saya xgalakkan pakai..nanti kacau elektrok EFI tu..

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Budak Belemoih™, All rights reserved
Design by DZignine. Powered by Blogger